Gotik el yazmaları, 12. yüzyıldan 15. yüzyıla kadar devam eden Gotik sanat döneminde üretilen bir tür aydınlatılmış el yazmasıdır. Bu el yazmaları büyük boyutları, detaylı süslemeleri ve altın varak kullanımıyla karakterize edilir. Rahipler, yazıcılar ve müzehhipler de dahil olmak suretiyle muhtelif sanatçılar tarafınca üretildiler ve dini öğrenim, kayıt tutma ve öykü anlatma şeklinde muhtelif amaçlar için kullanıldılar.
En büyük ve en detaylı Gotik el yazmaları anıtsal el yazmaları olarak bilinir. Bu el yazmaları çoğu zaman kraliyet yahut kilise patronları için üretilirdi ve çoğunlukla yeni bir kralın taç giyme töreni yahut yeni bir kilisenin adanması şeklinde mühim vakaları anmak için sipariş edilirdi. Anıtsal el yazmaları çoğu zaman Gotik sanatın en iyi örneklerinden bazıları olarak kabul edilir ve koleksiyoncular ve müzeler tarafınca çok değerlidir.
Aşağıda en meşhur anıtsal el yazmalarından bazılarının sıralaması yer almıştır:
- Jean de Berry’nin Très Riches Heures’u (c. 1412-1416)
- Anne of Brittany’nin Saatler Kitabı (ortalama 1503-1508)
- Codex Gigas (ortalama 1230)
- Lindisfarne İnciller (ortalama 715-720)
- Kells Kitabı (ortalama 800-850)
Bu el yazmaları, Gotik dönemde üretilen birçok güzel ve mühim anıtsal el yazmasının bir tek birkaç örneğidir. Bu el yazmaları mühim bir sanat içerikli başarıyı temsil eder ve onları yaratan sanatçıların yetenek ve yaratıcılığının bir kanıtıdır.
Gotik Elyazması | Aydınlatılmış El Yazması |
---|---|
Gotik dönemde üretilen bir el yazması türü | Resimlerle süslenmiş bir el yazması |
Gotik Elyazmalarının Özellikleri | Büyük ölçekli aydınlatmalar, kompleks detaylar ve altın yapraklar ihtiva eder |
Gotik Elyazmalarının Değişik Stilleri | Internasyonal Gotik stili, Fransız Gotik stili ve İngiliz Gotik stilini ihtiva eder |
Gotik Elyazmalarında Kullanılan Malzemeler | Vellum, parşömen ve mürekkepler ihtiva eder |
Gotik Elyazmalarında Kullanılan Teknikler | Yaldızlama, boyama ve kakma ihtiva eder |
II. Gotik Elyazmaları
Gotik el yazmaları, 12. yüzyıldan 15. yüzyıla kadar devam eden Gotik dönemde üretildi. Bu devre, klasik öğrenmeye olan ilginin yenilenmesi ve bireyselliğe artan vurgu ile karakterize edildi. Gotik el yazmaları bu eğilimleri yansıtır ve çoğu zaman detaylı süslemeleri ve realist ve doğalcı imgelerin kullanımıyla karakterize edilirler.
En eski Gotik el yazmaları Fransa’da üretildi ve hızla Avrupa’nın öteki bölgelerine yayıldı. 13. yüzyılda, Gotik el yazmaları bütün büyük Avrupa tahsil merkezlerinde üretiliyordu. En meşhur Gotik el yazmalarından bazıları Kells Kitabı, Lindisfarne İnciller ve Très Riches Heures du Duc de Berry’dir.
Gotik el yazmaları, son aşama kabiliyetli zanaatkarlar olan yazıcılar ve müzehhipler tarafınca üretilirdi. Yazıcılar metni kopyalamaktan sorumluydu ve müzehhipler de süslemeyi eklemekten sorumluydu. Gotik el yazmaları çoğu zaman, bir yazıcı ve müzehhip kadrosunun tek bir el yazması kurmak için beraber çalmış olduğu atölyelerde üretilirdi.
Gotik el yazmaları, dini öğrenim, yakarma okuma ve kayıt tutma şeklinde muhtelif amaçlar için kullanılmıştır. Ek olarak sanat eseri olarak da değerliydiler ve birçoğu varlıklı patronlar tarafınca sipariş edilmişti. Gotik el yazmaları, Orta Asır süresince data ve kültürün aktarılmasında mühim bir rol oynamıştır.
III. Gotik Elyazmalarının Özellikleri
Gotik el yazmaları büyük boyutları, detaylı süslemeleri ve altın varak kullanımıyla karakterize edilir. Çoğu zaman dana derisinden yapılma bir parşömen türü olan vellum üstüne üretilirler. Metin, açılı harfleriyle karakterize edilen Gotik makale isminde olan resmi bir yazıyla yazılır. Gotik el yazmalarındaki çizimler çoğu zaman dini sahneleri yahut hikayeleri tasvir eden tam sayfa resimlerdir. Çoğu zaman realist bir tarzda yapılırlar ve çoğu zaman acıklı bir tesir yaratmak için parlak renkler ve altın varak kullanırlar.
IV. Gotik Elyazmalarının Değişik Stilleri
Gotik el yazmaları, üretim tarihlerine, üretildikleri bölgeye ve iş başındaki sanat içerikli etkilere bakılırsa birkaç değişik stile ayrılabilir. Aşağıda en yaygın Gotik el yazmaları stillerinden bazıları verilmiştir:
- Erken Gotik el yazmaları (ortalama 1150-1250): Bu el yazmaları bayağı, geometrik formları ve parlak renklerin kullanımıyla karakterize edilir. Çoğu zaman İsa’nın yaşamı yahut Meryem Ana şeklinde dini sahnelerin çizimlerini ihtiva ederler.
- Yüksek Gotik el yazmaları (ortalama 1250-1350): Bu el yazmaları daha detaylı süslemeleri ve daha realist figürlerin kullanımıyla karakterize edilir. Çoğu zaman saray aşkı yahut Truva Savaşı hikayeleri şeklinde dünyevi konuların çizimlerini ihtiva ederler.
- Geç Gotik el yazmaları (ortalama 1350-1500): Bu el yazmaları daha kompleks formların kullanması ve daha naturel renklerin kullanımıyla karakterize edilir. Çoğu zaman Son Hüküm yahut Kıyamet şeklinde dini konuların çizimlerini ihtiva ederler.
Bu üç ana stile ayrıca, Gotik el yazmalarının bir takım yöresel stili de vardır. En dikkat cazibeli yöresel stillerden bazıları Fransız Gotik stili, İtalyan Gotik stili ve İngiliz Gotik stilidir.
V. Gotik Elyazmalarında Kullanılan Malzemeler
Gotik el yazmalarında kullanılan malzemeler, üretildikleri süre dilimine ve bölgeye bakılırsa değişiyordu. Sadece en yaygın malzemelerden bazıları parşömen, vellum, mürekkepler ve pigmentlerdi.
Parşömen, çoğu zaman buzağı, kuzu yahut keçi şeklinde hayvanların derilerinden meydana getirilen bir tür makale malzemesiydi. Yeniden yeniden kullanılmanın yıpranmasına ve aşınmasına dayanabilen oldukca dayanıklı bir malzemeydi. Vellum, buzağı yahut kuzu şeklinde genç hayvanların derilerinden meydana getirilen bir tür parşömendi. Parşömenden bile daha dayanıklıydı ve çoğu zaman en mühim el yazmaları için kullanılırdı.
Mürekkepler parşömen ve vellum üstüne yazmak için kullanılırdı. En yaygın mürekkep türü, odun yahut kömür yakılarak üretilen karbon siyahından yapılırdı. Öteki mürekkep türleri içinde demir sülfat ve mazıdan meydana getirilen demir mazı mürekkebi ve bakır sülfat ve sirkeden meydana getirilen bakır bazlı mürekkepler bulunurdu.
Gotik el yazmalarının tezhiplerindeki renkleri kurmak için pigmentler kullanılmıştır. En yaygın pigmentler bitkiler, mineraller ve böcekler şeklinde naturel malzemelerden yapılmıştır. En popüler pigmentler içinde bakırdan meydana getirilen mavi bir pigment olan azurit; cıvadan meydana getirilen kırmızı bir pigment olan cinnabar; ve bakır asetattan meydana getirilen yeşil bir pigment olan pası yer alır.
VI. Gotik Elyazmalarında Kullanılan Teknikler
Gotik el yazmaları kurmak için kullanılan teknikler, üretildikleri süre dilimine ve bölgeye göre farklılık gösterir. Sadece en yaygın tekniklerden bazıları şunlardır:
- Telkari, ince altın yahut gümüş tellerin kullanılarak kompleks desenler oluşturulmasıdır.
- Gesso, boyama için pürüzsüz bir yüzey kurmak amacıyla beyaz sıva benzeri bir maddenin uygulanmasıdır.
- Tempera, yumurta sarısı ve pigmentlerin kullanılarak su bazlı boya oluşturulmasıdır.
- Altın varak, yahut vurgular ve detaylar yaratmak için ince altın tabakalarının uygulanması.
- Vermilyon, kısaca cıva sülfürden meydana getirilen parlak kırmızı bir pigmentin kullanılması.
Bu teknikler, dini görüntüler, portreler ve manzaralar dahil olmak suretiyle Gotik el yazmalarında muhtelif sahneler kurmak için kullanıldı. Ortaya çıkan el yazmaları çoğu zaman çok süslü ve görsel olarak çarpıcıydı ve Gotik sanatın gelişiminde mühim bir rol oynadılar.
VII. Gotik Elyazmalarında Tezhip
Gotik el yazmalarında tezhip, bir el yazmasının sayfalarına çoğu zaman altın, gümüş ve öteki kıymetli metaller kullanılarak süsleme ekleme periyodunu anlatım eder.
Tezhipli el yazmalarının ilk örnekleri MS 4. yüzyıla kadar uzansa da bu sanat formu zirveye Gotik dönemde ulaşmıştır.
Gotik el yazmaları kompleks tasarımları ve parlak renklerin kullanımıyla karakterize edilir. Çoğu zaman dini görüntüler, mühim şahsiyetlerin portreleri ve öteki dekoratif öğeler ihtiva ederler.
Gotik döneme ilişkin en meşhur tezhipli el yazmaları içinde Kells Kitabı, Lindisfarne İncili ve Très Riches Heures du Duc de Berry yer alır.
Tezhipli el yazmaları, her biri süreçte muayyen bir rol oynayan sanatçılar ve zanaatkarlardan oluşan bir takım tarafınca yaratılırdı.
Kâtip, yazmanın metnini kopyalamaktan sorumluydu; müzehhip ise süsleme öğelerini eklemekten sorumluydu.
Bir tezhipli el yazmasının üretiminde yer almış olabilecek öteki zanaatkarlar içinde, metne kırmızı harfler ekleyen fert, sayfaların etrafındaki dekoratif bordürleri meydana getiren fert ve sayfalara altın yaldız tatbik eden fert sayılabilir.
Tezhipli bir el yazmasının üretimi süre alıcı ve masraflı bir süreçti ve yalnızca en varlıklı kişiler bir el yazması sipariş edebilirdi.
Netice olarak, aydınlatılmış el yazmaları birer sanat eseri olarak kabul edildi ve çoğunlukla hususi koleksiyonlarda yahut kiliselerde sergilendi.
Günümüzde, aydınlatılmış el yazmaları koleksiyoncular ve akademisyenler tarafınca hala oldukca değerlidir. Gotik çağın sanatına ve kültürüne kıymetli bir bakış sağlarlar.
Gotik Elyazmalarının Korunması
Gotik el yazmaları, Orta Asır’ın zamanı, kültürü ve sanatı ile alakalı kıymetli bir data deposudur. Sadece bu el yazmaları hem de kırılgandır ve yangın, su, haşereler ve insan müdahalesi şeklinde muhtelif faktörlerden meydana gelen hasara karşı hassastır.
Netice olarak, gelecek nesillerin de yararlanabilmesini sağlamak için Gotik el yazmalarını korumak için adımlar atmak önemlidir. En mühim koruma şekillerinden bazıları şunlardır:
- El yazmalarını serin ve kuru bir ortamda saklamak
- El yazmalarını tutmak ve sergilemek için asitsiz malzemeler kullanmak
- Işığa maruziyeti en aza indirmek
- Hasarlı el yazmalarının onarımı
- El yazmalarının dijital kopyalarının oluşturulması
Bu koruma yöntemlerini izleyerek Gotik el yazmalarını hasardan korumak ve yüzyıllar süresince incelenmeye ve kullanılmaya hazır olmalarını sağlamak mümkündür.
IX. Gotik Elyazmalarının Tesiri
Gotik el yazmaları Avrupa’da sanat ve edebiyatın gelişiminde mühim bir etkiye sahipti. Orta Asır süresince dini ve seküler bilginin en mühim kaynaklarından biriydiler ve Rönesans ve Düzeltim fikirlerinin yayılmasına destek oldular. Gotik el yazmaları ek olarak güzellikleri ve işçilikleri sebebiyle çok değerliydi ve çoğu zaman varlıklı patronlar tarafınca sanat eseri olarak sipariş ediliyorlardı.
Gotik el yazmalarının tesiri birçok biçimde görülebilir. ilk başlarda, Rönesans ve Reformasyon fikirlerinin yayılmasına destek oldular. Rönesans, klasik tahsile olan ilginin tekrar canlandığı bir dönemdi ve Gotik el yazmaları klasik kültür ile alakalı data edinmenin başlıca kaynaklarından bir tanesiydi. Reformasyon, dini düzeltim dönemiydi ve Gotik el yazmaları, reformcuların fikirlerini yaymak için kullanıldı.
İkinci olarak, Gotik el yazmaları yeni sanat ve edebiyat tarzlarının gelişmesine destek oldu. Gotik sanat seçimi, kompleks ayrıntıların kullanması ve gerçekçiliğe vurgu yapmasıyla karakterize edildi. Gotik el yazmaları ek olarak roman ve kısa öykü şeklinde yeni yazınsal türlerin gelişimini de etkiledi.
En son, Gotik el yazmaları güzellikleri ve işçilikleri sebebiyle çok değerliydi. Çoğu zaman varlıklı patronlar tarafınca sanat eseri olarak sipariş edilirlerdi ve çoğunlukla kiliselerde ve öteki amme binalarında sergilenirlerdi. Gotik el yazmaları bugün hala güzellikleri ve zamanı önemleri sebebiyle değerlidir.
S: Gotik el yazması nelerdir?
A: Gotik el yazması, 12. yüzyıldan 16. yüzyıla kadar devam eden Gotik dönemde üretilen el yazısıyla yazılmış bir kitaptır. Gotik el yazmaları, çoğu zaman büyük ölçekli aydınlatmaları içeren detaylı süslemeleriyle karakterize edilir.
S: Gotik el yazmalarının özellikleri nedir?
A: Gotik el yazmaları, çoğu zaman büyük ölçekli aydınlatmalar içeren detaylı süslemeleriyle karakterize edilir. Ek olarak, çoğu zaman dana derisinden yapılma bir parşömen türü olan vellum üstüne yazılırlar.
S: Gotik el yazmalarının değişik stilleri nedir?
A: Gotik el yazmalarının birçok değişik stili vardır ve her birinin kendine has ayırt edici özellikleri vardır. En yaygın stillerden bazıları Internasyonal Gotik yoldam, Heybetli Gotik yoldam ve Şimal Rönesans stilidir.
0 Yorum